به گزارش مشرق، حدود ۳۶ سال سن دارد و جوان ترین سخنگوی دولت در میان سخنگویان دولتهای بعد از انقلاب است. او دانشآموخته حقوق دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است که پیش از این ریاست مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه را برعهده داشت. وی به تازگی داغ فرزند خردسالش را دیده و علیرغم سنگینی این غم ، ولی این موضوع خللی در روند اجرای وظایفی که رئیس جمهور به وی محول کرده ایجاد نکرده است.
در ادامه متن مصاحبه با علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت میآید:
*** با توجه به این که چهار ماه از دولت سیزدهم میگذرد مردم انتظاراتی از دولت جدید نسبت به سروسامان یافتن کشور و حل مشکلاتی که دولت قبل برای کشور ایجاد کرده بود دارند اما مشاهده میکنند که هنوز اوضاع به روال عادی خود بازنگشته است علت آن چیست؟
بهادری جهرمی: باید دو حوزه را از هم تفکیک کنیم. مسئله اول این است که مردم انتظار دارند که مشکلاتشان حل شود که این انتظار بدون شک به حق است؛ زیرا مردم در هر کجا از عالم از حاکمیت خودشان انتظار دارند تا مشکلات پیشروی آنها را حل و فصل کند. در مقابل حاکمیت مسئول پاسخگویی به مردم خودش است؛ زیرا اساساً وظیفه اصلی حاکمیت این است که اقداماتی انجام دهد تا مشکلات مردم کاهش یابد یا حل شود. پس تکلیف مردم روشن است. انتظارات آنها به جا و به حق است و دولت نیز مکلف است که باید به این درخواست مردم لبیک بگوید، اما هنوز از دولت جدید چهار ماه میگذرد و این زمان برای سروسامان دادن به مشکلات گذشته کاملاً فرصت کمی است. پس برای حل مشکلات، دولت سیزدهم نیازمند یک فرصت مناسب است.
البته طبیعتاً هم مردم و هم دولت باید به مقدورات موجود در کشور هم دقت داشته باشند. یعنی نگاه نباید نگاه کوتاه مدت باشد بلکه باید یک نگاه بلندمدت باشد. زیرا در برخی موارد ممکن است آوردههایی در کوتاهمدت برای مردم داشده باشد ولی شاید در بلند مدت برای کشور مضر باشد. سؤال این است که آیا با صبر و تلاش بیشتر میتوانیم منافع بهتر و مفیدتری برای مردم رقم بزنیم که جواب بله است.
باید از ابزار گفتگو در جهت اقناع مردم استفاده کرد
طبیعتاً باید با گفت و گو و کمک گرفتن از رسانه ها در جهت اقناع مردم استفاده کرد؛ زیرا تعاملات باعث میشود تا مردم و مسئولان از آثار و نتایج سیاستهای گذشته یا برنامههای آینده مطلع شوند که این موضوع کمک میکند دولت و ملت به یک نگاه مشترکی برسند. از این رو باید به نقطههایی که اولویت اساسی و برنامههای بلند مدت کشور است تمرکز شود.
بخش دوم نیز ناظر بر جریانات سیاسی یا نخبگان است. طبیعتاً از این نوع قشر انتظار متفاوتی وجود دارد؛ زیرا این افراد با توجه به سابقه و تجربهای که در گذشته داشتند از امکانات و منابع موجود کشور به خوبی باخبرند و در جریان تمام مسائل هستند و به خوبی شرایط موجود و نحوه تحویل گرفتن کشور توسط دولت جدید آگاهند و میدانند که وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور در گذشته به چه صورت بوده است و همچنین از میزان کارهای روی زمین مانده هم باخبر هستند. پس انتظار از مطلعین شرایط بیشتر از مردم عادی است. از این رو این افراد اگر دل در گرو حل مشکلات مردم دارند میتوانند در جهت حل مشکلات با دولت همراهی و همکاری کنند تا این مشکلات در کشور حل شود.
امروز یک قراردادی امضا و تبدیل به قانون شده است که باید طبق آن پیش رفت
***برخی از افراد یا جریان خاصی به دولت خرده میگیرند که اگر برجام در گذشته بد بوده است چرا اکنون دولت به دنبال آن است و نمایندگانی برای توافق به مذاکرات ارسال کرده است؟
بهادری جهرمی: وقتی میخواهیم برای حوزههای مختلف تصمیمگیری کنیم باید شرایط را به خوبی بسنجیم. از این رو دولت سیزدهم با یک توافق امضا شدهای روبهرو بود که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است؛ زیرا در آن توافق نامه طرف مقابل تعهداتی داشته است که به این تعهدات پایبند نبوده و خلاف آن عمل کرده است. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از زمان امضای قرارداد برجام تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده تا به جهان اثبات کند که ایران هیچ موقع به دنبال پشت پا زدن به تعهدات خود نبوده و نیست. حتی بعد از خروج ایالات متحده نیز ایران طبق مفاد برجام کاهش سطح تعهدات خود را اجرا کرد.
پس امروزه یک شرایطی در کشور حکم فرماست که با شرایط هشت سال گذشته کاملاً متفاوت است؛ زیرا اکنون ما با شرایطی مواجه هستیم که یک قراردادی امضا و تبدیل به قانون شده است که باید طبق آن پیش رفت. برای توضیح بیشتر مثلاً فرض کنید یک سرمایهای دارید و میخواهید از این سرمایه خود استفاده کنید، افراد دلسوزی به شما مشورت و راهنمایی میدهند که این سرمایه را به سمت بازار ارز یا خودرو نبرید، اما شما بدون توجه به نظر آنها یک خودرویی را خریداری میکنید که دارای نقص است و دیگر جای پس و پیش ندارید. برجام هم به این مورد شبیه است. یعنی اتفاقی را دولت قبل رقم زده است و تصمیم گیری امروز باید با توجه به این واقعیت موجود روز صورت گیرد. پس عملا با توجه به امضا شدن قرارداد در گذشته، امروز دولت باید در کنار سایر تلاشهای دیپلماتیک، در چارچوب برجام نیز حق خود را استیفا کند.
دولت به موازات مذاکره اقدامات خود را در سایر حوزهها پیش خواهد برد
***آیا دولت سیزدهم همانند دولت قبل تمام تخم مرغهای خود را در سبد برجام گذاشته است یا میگذارد؟
بهادری جهرمی: شما از ابتدای شروع به کار دولت شاهد بودید که برای رفع نیازهای کشور همه مسیرهای ممکن و لازم دنبال شده و دولت به دنبال متنوع سازی مسیرهای حل مشکلات است. در سیاست خارجی، دیپماسی اقتصادی محور کار بوده و بر همین اساس تقویت رابطه اقتصادی و تجاری با حضور کشورهای منطقه، قفقاز، همسایگان و کشورهای دوست دنبال شده است. همین رویکرد در اجلاس شانگهای، اجلاس اکو، پیگیری اجرای قرارداد ۲۵ ساله با چین و رابطه راهبردی با روسیه در دستور کار بوده است و همزمان مذاکرات در وین هم در مسیر خودش در جریان بوده است.
لذا تاکید میکنم که این دولت مسیر اشتباهی را طی نخواهد کرد. یعنی دولت به موازات مذاکره برای لغو تمامی تحریمها، اقدامات خود را در سایر حوزهها نیز پیش خواهد برد. از این رو دولت سیزدهم هیچ اقدامی را به برجام و مذاکرات گره نخواهد زد این موضوع کاملاً روشن است.
***برخی از مذاکره کنندگان غربی و حتی داخلیها بر طبل توافق موقت میزنند آیا این موضوع مورد تأیید دولت است؟
بهادری جهرمی: دولت سیزدهم از همان روز اول در مذاکرات به دنبال لغو مؤثر کلیه تحریمها بوده است؛ زیرا این دولت تمام تحریمهای وضع شده را غیر قانونی و ظالمانه میداند چون این تحریمها بر خلاف حقوق بین الملل و حقوق بشر است و جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدام خلافی انجام نداده است. از این رو باید تمامی این تحریمها برداشته شود. دولت هیچ توافقی که منجر به لغو تحریمها نباشد را نمیپذیرد چه موقت باشد یا چیز دیگری. لذا توافق موقت در دستور کار دولت قرار ندارد.
***در نزدیکیهای سفر آقای رئیسی به مسکو جلسهای با حضور آقایان کمال خرازی، علی اکبر ولایتی، علی لاریجانی و سعید جلیلی با رئیس جمهور برگزار شد محتوای این جلسه چه بود؟ و برخی رسانهها صحبت از عدم دعوت آقای ظریف در این جلسه کردند که آیا این دعوت نشدن وزیر خارجه وقت به علت صحبتهایی علیه روسیه بود که در فایل صوتی منتشر شده بود؟
بهادری جهرمی: تشکیل جلسات کارشناسی با صاحب نظران یک امر کاملاً متداول در دولت سیزدهم است و شخص رئیس جمهور نیز همیشه تاکید دارد که درباره مسائل اساسی نظر کارشناسان، صاحب نظران و نخبگان کشور با فکرها و سلیقههای متنوع گرفته شود و گرایشهای سیاسی موضوعیت نداشته باشد. هدف از برگزاری چنین جلساتی اخذ نظرات برایتبیین درست سیاست اداره کردن کشور است که این تعاملات جز مزیتهای دولت سیزدهم است.
این جلسه اخیر هم که اشاره کردید در همین چارچوب برگزار شده است و افراد شاخص و مجرب با نگاههای متنوع در موضوع جلسه حضور داشتند.
***بازار ارز در زمان ابتدایی دولت سیزدهم ملتهب شد و شاهد افزایش قیمت ارز بودیم علت آن چه بود و چه اقداماتی باعث شد که قیمت دوباره نزولی شود؟
بهادری جهرمی: امروز که با شما صحبت میکنم در بازار ارز یک ثباتی ایجاد شده است و شاهد نوسان در این بازار نیستیم. این ثبات بعد از دستور رئیس جمهور مبنی بر برخورد با متخلفان و دلالان این بازار اتفاق افتاد.
افرادی در حوزه تخلفات ارزی دستگیر شده اند
همان طور که مستحضر هستید زمانی که دولت سیزدهم سکان کشور را بر عهده گرفت بازار دارای نوساناتی بود و حتی نرخ ارز به بالای ۳۰ هزار تومان نیز رسید، اما با تدابیر اقتصادی دولت و با کمک نهادهای نظارتی و قضایی این بازار روی آرامش به خود گرفت و به این عددی که امروز در بازار وجود دارد، رسید.
***آیا افرادی در رابطه با ارز و نوسانات بازار بعد از دستور رئیس جمهور دستگیر شدهاند؟
بهادری جهرمی: با کمک قوه قضاییه و دادستان کل کشور افرادی درباره بازار ارز و نوسانات آن دستگیر شدهاند و پروندههایی برای آنها تشکیل شده است .
***قیمت واقعی دلار در کشور چند است؟
بهادری جهرمی: قیمت واقعی دلار تابع شاخص های متعدد است که نیاز به بررسی های کارشناسی دارد .
قیمت پیش فرض ارز در بودجه تابع نظر تمام کارشناسان اقتصادی دولت است
***برخی از نمایندگان مجلس از عدد در نظر گرفته شده برای ارز در بودجه سال آینده انتقاد میکنند علت این انتقاد چیست و آیا دولت عدد را بیشتر در لایحه در نظر گرفته است؟
بهادری جهرمی: طبیعتا پیش فرضهایی برای نرخ ارز در تحلیلهای بودجهای وجود دارد که نظر کارشناسان اقتصادی دولت در این راستا اخذ شده است.
برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار به ریاست رئیس جمهور
***مشاهده میکنیم برخی از کالاها در کشور دارای نوساناتی است آیا دولت درباره آن و ثبیت قیمتها اقداماتی انجام داده است؟
بهادری جهرمی: کنترل تورم نیازمند اقدامات بلند مدت اقتصادی است؛ اما در خصوص مقابله با گران فروشی ستاد تنظیم بازار با جدیت به این موضوع ورود پیدا کرده و جلسات آن در دولت سیزدهم هر هفته چهارشنبهها به صورت منظم به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل میشود. این در حالی است که در دولت قبل به ریاست وزارت صمت تشکیل میشد که این نشان دهنده آن است که این موضوع برای دولت سیزدهم بسیار مهم است. علاوه بر این جلسات، یک جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور رئیس جمهور برگزار شد و در آن جلسه تمام استانداران کشور به صورت آنلاین حضور داشتند که تا جایی که بنده اطلاع دارم چنین جلسهای با حضور تمامی استانداران به ریاست رئیس جمهور با موضوع تنظیم بازار تا کنون در کشور تشکیل نشده بود که این اقدام هم نشان میدهد دولت جدید در زمینه تنظیم بازار بسیار فعال است. پس یکی از سیاستها و اولویتهای دولت در حوزه اقتصادی تنظیم قیمت کالا در بازار است. دولت در تأمین کالاهای اساسی، تا حدی قابل قبولی موفق عمل کرده است این درحالی است که کشور و جهان در سالیان اخیر دچار خشکسالی شده بودند، اما با مدیریت دولت و شخص رئیس جمهور، ایران با مشکل تامین کالاهای اساسی رو به رو نشد و اکنون شاهد کمبود کالاهای اساسی در کشور نیستیم.